iln.keirbafpot%40ofn

iln.keirbafpot%40ofn

Hoe je met communicatie de machineprestaties verbetert

Hoe je met communicatie de machineprestaties verbetert

Elke dag worden er ontzettend veel keuzes gemaakt die invloed hebben op de prestaties van het machinepark. Maken we het preventief onderhoud af of gaan we naar een machine die plots in storing valt? En als er meerdere machines in storing staan, naar welke machine gaan we als eerste? Gaan we voor een snelle reset, met kans dat de storing terugkomt, of gaan we voor een permanente oplossing die langer duurt? Voor veel productiebedrijven is het een uitdaging om hierin continu de juiste keuzes te maken. Lees in deze blog hoe je door middel van communicatie deze keuzes verbetert.

Wanneer worden er de juiste keuzes gemaakt? Dit hangt af van verschillende factoren. Bijvoorbeeld hoeveel machines er in storing staan, of het bekend is wat er aan de hand is, hoeveel monteurs er beschikbaar zijn, hoe ernstig de storingen zijn, welke oplossingsmogelijkheden er zijn, hoeveel mensen er stilstaan omdat er machines stilstaan, wat de productieplanning is en welke machine er dus als eerste weer moet draaien. Bij iedere organisatie en situatie is dit net even anders. De juiste keuzes hierin maken is meer dan enkel en alleen een technische afweging. Daarom heeft de productieafdeling net zo’n belangrijke rol als de technische dienst in het maken van deze keuzes. 

De juiste keuzes maak je samen. Samen door de productieafdeling en de technische dienst. Je ziet dat deze keuzes veelal onbewust gemaakt worden. De technische dienst reageert bijvoorbeeld op degene die het ‘hardste schreeuwt’ of maakt keuzes op basis van aannames. Denk hierbij aan de technische dienst die ervan uit gaat dat de productie snel weer wilt draaien en kiest voor een snelle oplossing met als gevolg dat de machine een korte tijd later weer in dezelfde storing valt. Keuzes op basis van aannames kunnen leiden tot onbegrip en irritatie voor beide partijen, wat niet nodig is. Er vindt op het moment dat dit nodig is te weinig overleg plaats om een goede afweging te maken.

Wees scherp op discussies achteraf. Tijdens dagstarts of andere overleggen is het niet ongebruikelijk dat er discussies ontstaan tussen de technische dienst en de productieafdeling. Benut deze discussies! Dit is een signaal dat er onvoldoende overleg heeft plaatsgevonden tijdens het moment dat deze keuzes gemaakt moesten worden. Het is niet belangrijk om te weten wie er gelijk heeft. Voorkom dat je mee de inhoud ingaat en vraag je af waarom een discussie achteraf plaatsvindt en ga hiermee aan de slag. Zijn de verwachtingen bijvoorbeeld onduidelijk of weten ze niet bij wie ze moeten zijn wanneer ze het niet met elkaar eens zijn? Het is in ieder geval belangrijk dat ze actief met elkaar gaan overleggen, wanneer dit nodig is en niet achteraf. Stimuleer dit. Beter overleg leidt tot betere keuzes. Betere keuzes leiden tot een beter resultaat.

Uiteraard wil je niet dat je productie- en onderhoudsafdeling veranderd in een praatgroep. Dit zal niet gebeuren wanneer het juiste overleg op het juiste moment plaatsvindt. TOPFABRIEK heeft daarom een visual gemaakt, genaamd ‘prioriteitenpraat’, die ondersteunt bij het maken van deze keuzes. Deze is te downloaden via de volgende link: https://topfabriek.nl/gratis