O(J)EE, daar komt ie weer met zijn OEE

O(J)EE, daar komt ie weer met zijn OEE

Dat niet iedereen fan is van het kengetal OEE is menig productiebedrijf bekend. Toch is het een mooi middel dat aangeeft over hoeveel verbeterpotentieel een organisatie beschikt. Ondanks dat de OEE weergeeft hoe effectief productiebedrijven hun machines inzetten, vinden veel organisaties het lastig om effectief met dit cijfer te sturen. Lees in dit artikel hoe je dat wel doet. 

OEE in het kort. OEE is de afkorting van Overall Equipment Effectiveness en geeft middels een percentage weer hoe effectief organisaties hun machines inzetten. De tijd dat een machine draait, het aantal delen dat een machine in deze tijd maakt en de kwaliteit van deze delen bepalen de hoogte van de OEE. Hoe hoger, hoe beter de OEE. De moeilijkheid van de OEE zit voor organisaties vaak niet in de berekening, maar juist in het effectief sturen op dit getal.

OEE wordt vaak onterecht gezien als een rapportcijfer. Er wordt gedacht dat bij een hoge OEE de medewerkers het goed doen en bij een lage OEE de medewerkers het slecht doen. De werkelijkheid is, is dat je dat aan de hand van dit getal nog niet kan weten.

Een voorbeeld ter verduidelijking. De teamleider van ploeg 1 ziet dat een houder, die een kabelpakket op een robot bijeen houdt, bijna kapot is. Hij lost dit snel op door er een stukje duct tape omheen te plakken. De teamleider van ploeg 2 ziet dit bij de overdracht en besluit toch om de machine stil te zetten en de houder van het kapelpakket te vervangen. Dit kost meer tijd, maar hij is bang dat de duct tape het niet houdt, de kabels losschieten, zich om de robot heen wikkelen en kapot scheuren. Dit kost nog meer tijd en geld dan het vervangen van de houder. De teamleider van ploeg 2 heeft door het vervangen van de houder een lagere OEE dan de teamleider van ploeg 1. Toch heeft de teamleider van ploeg 2 veel meer stilstanden en kosten voorkomen dan de teamleider van ploeg 1.

OEE is slechts het begin van een dialoog. Een hoge of lage OEE kan in beide gevallen betekenen dat de mensen naar omstandigheden zo goed mogelijk hebben gehandeld. Wanneer mensen afgerekend of gewaardeerd worden op basis van de OEE, is de kans groot dat mensen trucjes uithalen om dit cijfer ‘positief’ te beïnvloeden. Problemen worden vooruitgeschoven of opgelost door ‘pleisters te plakken’, zoals het duct tape voorbeeld. Naast de gevolgen op het machinepark heeft dit ook gevolgen voor de samenwerking van ploegen onderling. “Hij doet het niet? Nou dan doe ik het ook niet!” De ploegen gunnen elkaar geen betere OEE ten koste van hun eigen OEE. Op deze manier hangt de OEE van een organisatie aan een zijden draadje, waardoor deze grillig van karakter is of structureel te laag. 

Spreek niet alleen over de stilstanden die zijn geweest, maar ook hoeveel mogelijke stilstanden zijn voorkomen. Stimuleer de mensen in het maken van de juiste keuzes in plaats van een zo hoog mogelijke OEE. Hierdoor gaan mensen samen betere keuzes maken en zal de OEE structureel verbeteren. Vervolgens is het belangrijk om deze structurele verbeteringen te vieren. Bestel bijvoorbeeld een keer friet, vlaai, Spakenburgs hart, Bossche bollen of een andere traditionele snack van je organisatie. Een kleine moeite met een groot effect. OEE is dan niet meer een suf getal, maar een tool die de organisatie scherp houdt doordat het weergeeft hoeveel potentieel jullie al benut hebben en hoeveel potentieel er nog is.

Wil je ook weten hoe groot het verbeterpotentieel van jouw productieorganisatie is? Wij brengen het verbeterpotentieel van jouw organisatie vrijblijvend in kaart. Vanuit hier is het mogelijk om te beginnen met ons OEE startpakket. Met dit pakket kan jouw organisatie binnen een week zelfstandig real time de OEE meten. Neem contact met ons op (e-mail, telefoon, LinkedIn) voor het maken van een afspraak waarin we de mogelijkheden bespreken. Doe je dit binnen een maand na het verschijnen van dit artikel? Dan meet jouw organisatie de eerste 3 maanden gratis.

Annelies Visser (TOPFABRIEK) en Willem Siebers (OEE Specialist).