Vertrouw jij ook volledig op de technische dienst van jouw organisatie?

Vertrouw jij ook volledig op de technische dienst van jouw organisatie?

Toen ik voor het eerst kwam te werken bij de technische dienst, keek ik mijn ogen uit. Met een (technische maar toch) bedrijfskundige achtergrond dacht ik al snel aan het woord inefficiënt toen ik de monteurs aan het werk zag, maar het duurde niet lang voordat ik inzag dat creativiteit het juiste woord was.

Wanneer een oplossing niet direct voorhanden is, bedenkt de technische dienst toch een oplossing. Wanneer de meeste mensen denken dat iets niet kan, verzinnen ze toch een manier. “Trust me i’m an engineer”, zeggen ze dan wel eens. En ja, daar is soms overleg voor nodig en af en toe een bakje koffie of een sigaretje buiten pauzetijden. Om bijvoorbeeld de gedachtes te verzetten en ruimte te creëren voor oplossingen. “Brainstormen” noem je dat dan als bedrijfskundige. 

Hoe krijgen we het onderhoud naar een hoger niveau, zonder dat we deze creativiteit en vakmanschap belemmeren? Dat is per vraagstuk verschillend, maar in de meeste situaties meer dan enkel en alleen een technisch inhoudelijk vraagstuk. In de situatie waarin ik mij bevond, zijn we begonnen met het verbeteren van de structuur en communicatie. Zowel intern als naar andere afdelingen toe, waardoor de samenwerking met de productieafdeling verbeterde. 

Dit heeft ertoe geleid dat we in een kort tijdsbestek de technische beschikbaarheid van de machines aanzienlijk hebben verhoogd. Daarnaast is er een fundament is ontstaan, om samen met de productieafdeling de machineprestaties continu te verbeteren. Het enige wat er nodig was om te beginnen, was het zien van het potentieel waar de mensen en middelen al over beschikten om dit vervolgens te gaan benutten. Daarvoor is vertrouwen nodig.

Heeft jouw onderhoudsorganisatie ook zoveel potentieel, maar heb je ondersteuning nodig bij het benutten hiervan? Laat het mij dan weten.