iln.keirbafpot%40ofn

iln.keirbafpot%40ofn

Vraag niet aan de technische dienst hoe lang het duurt voordat de storing is opgelost!

Vraag niet aan de technische dienst hoe lang het duurt voordat de storing is opgelost!

Een machine valt stil door een technische storing. Het is nog niet bekend wat er aan de hand is. De productiedruk is hoog en je wilt dat de machine zo snel mogelijk weer probleemloos draait. Je hebt behoefte aan duidelijkheid, maar wanneer je wilt weten hoe lang het gaat duren, kan niemand je een concreet antwoord geven. Lees hier waarom het geen zin heeft om te vragen hoe lang het duurt en wat je wel kan doen om duidelijkheid te krijgen.

Voordat je iets kan oplossen, moet je eerst weten wat er aan de hand is. Een ervaren monteur of niet, het eerste wat een monteur zal doen is uitzoeken wat de oorzaak is van de storing. Wanneer je toch een antwoord wil op de vraag hoe lang het gaat duren, krijg je in de meeste gevallen niet een op feiten gebaseerd antwoord. De monteur weet het gewoonweg nog niet en vaak zal een storing veel eerder of later opgelost zijn dan aangegeven. Daar heb je weinig aan.

Vragen wanneer de storing opgelost is, terwijl de oorzaak nog niet bekend is, zet de technische dienst onder druk. De technische dienst kan hierdoor denken dat de storing zo snel mogelijk opgelost moet worden. Dit staat een goed gesprek met de technische dienst, om samen op zoek te gaan naar de meest optimale oplossing voor dat moment, in de weg. Snel klinkt aantrekkelijk, maar is in de praktijk niet altijd de meest optimale oplossing die voorhanden is. Zeker niet wanneer het storingsbeeld verholpen is, maar de oorzaak nog niet gevonden en de storing vaker terugkomt.

Stel andere vragen om wel concrete antwoorden en duidelijkheid te krijgen. Open eerst het gesprek door bijvoorbeeld te vragen naar het storingsbeeld of wanneer het gebeurde. Wellicht ben je niet op zoek naar de antwoorden hierop, maar het gesprek is geopend en de monteur of iemand anders van de technische dienst begint te praten. Vervolgens kan je de volgende vragen stellen:

  1. Waar denk je zelf aan waar het aan kan liggen?
  2. Wat ga je als eerste uitsluiten?
  3. Hoe lang denk je hiervoor nodig te hebben

Misschien ben je ook niet op zoek naar de antwoorden hierop, maar je kan nu wel concrete en haalbare afspraken maken over hetgeen wat de technische dienst gezegd heeft:

  1. Laat je het mij weten wanneer je X hebt uitgesloten? Of juist de oorzaak is?
  2. Laat je het mij weten wanneer het langer duurt?

Je komt hier op terug en maakt vervolgens een nieuwe afspraak. Het is maar net hoe en in hoeverre je op de hoogte gehouden wil worden. Op deze manier krijg je concrete antwoorden en houd je vinger aan de pols. Daarnaast heb je meer controle over het verloop van het proces en help je de technische dienst bij het gestructureerd aanlopen van een storing. Ze voelen zich beter begrepen en door het dialoog worden er betere keuzes gemaakt bij het oplossen van storingen, wat zal leiden tot betere prestaties van het machinepark.

Wat vraag jij de volgende keer tijdens een storing aan de technische dienst?