De enige organisatiestructuur die werkt voor moeiteloos meer output.

Meerdere kapiteins op één schip, taken die niet matchen bij de verantwoordelijkheden, onduidelijke functies en rollen die elkaar overlappen… Vaagheden in de organisatiestructuur, welke fabriek heeft het niet?

De meeste fabrieken werken hard om hun organisatiestructuur te laten werken in plaats van dat de organisatiestructuur werkt voor hun. Lees in dit artikel waarom fabrieken liever niet met hun organisatiestructuur aan de slag gaan, waarom je dat beter wel kan doen en hoe je dat soepel en mensgericht (zonder als een olifant door een porseleinen kast heen te gaan) verbetert, zodat het echt gaat stromen in jouw fabriek en jullie moeiteloos meer output gaat genereren.

De organisatiestructuur is vaak een gevoelig onderwerp. Het gaat over de plekken van mensen. Alleen dat dit zo gevoelig ligt, komt omdat er al spanningen zijn rondom de organisatiestructuur. Mensen willen in de basis van waarde zijn en zijn daarom continu bezig met wat nu precies hun plek in de organisatie is en hoe zij dus hun waarde toevoegen. Wanneer dat onduidelijk is, brengt dat een gevoel van onveiligheid en dat levert spanningen op. Soms lijkt het het beste om hiervan weg te blijven, omdat dan deze spanningen minder aan de oppervlakte komen, maar de spanningen zijn er al en kost de organisatie nu al (ongemerkt) energie.

Vaagheden in een organisatiestructuur zijn daarbij vaak ook een oplossing voor andere problemen in de organisatie. Meer een pleister, omdat de organisatie toen nog geen betere oplossingen zag of omdat ze iets snel wilden oplossen. Denk aan situaties als monteurs die lijnverantwoordelijke worden samen met een productie teamleider, coördinatoren die de dagelijkse aansturing doen maar niet de leidinggevende zijn, mensen die verantwoordelijk worden voor een “5S gebied” maar daar helemaal niet werken… enzovoort. Het lijkt een goede oplossing voor een bepaald probleem of een bepaalde situatie, maar heeft een nadelig effect op het grotere geheel. Daarbij wordt aan deze oplossingen zitten vaak niet gewaardeerd door de geestelijk vaders hiervan.

Toch is het veel mens- en organisatiegerichter om radicaal eerlijk naar een organisatiestructuur te kijken en je mensen te verlossen van de (stille) strijd die ze voeren naar meer duidelijkheid. Groepen gaan goed op duidelijkheid. En echte duidelijkheid begint bij een glasheldere organisatiestructuur. Niet bij onduidelijke dingen zo goed mogelijk verduidelijken met een duidelijke communicatie (😉). Daarbij verdient iedereen een duidelijke plek in jouw organisatie. Dit brengt rust, een gevoel van veiligheid en meer effectiviteit in jouw organisatie en daarmee moeiteloos meer output.

De enige organisatiestructuur die werkt voor jouw organisatie is duidelijk en logisch. Eenvoud is key. Dit vraagt om inzoomen op de vaagheden en onduidelijkheden in de organisatiestructuur, zodat je dit stapsgewijs kan verbeteren totdat het duidelijk en logisch is (i.p.v. dit logisch en duidelijk proberen te praten).

Wat hierbij niet werkt? ‘Alle taken en verantwoordelijkheden opnieuw in kaart brengen’. Dit is vaak niet meer dan een actieve vorm van vermijding van de spanningen, waarmee je onnodig extra spanningen creëert omdat het dan veel groter gemaakt wordt dan nodig. Dat wat organisaties doen is meestal voor 80% wel al logisch. Meestal zijn er daarom ook geen grote aanpassingen nodig om vanuit de organisatiestructuur meer duidelijkheid te creëren in jouw organisatie.

Al is het voeren van gesprekken hierover of hierin keuzes maken niet altijd het meest leuke en gemakkelijke om te doen. Duidelijkheid is niet altijd gezellig, maar onthoud hierbij dat het meest waardevolle wat je jouw mensen kan geven is een duidelijke plek in de organisatie of misschien wel daarbuiten (waarmee je voor de groep weer meer duidelijkheid creëert).

Met een duidelijke en logische organisatiestructuur leg je de basis voor een optimale synergie tussen de mensen en de machines. Moeiteloos meer output is het gevolg. Benieuwd wat er mogelijk is in jouw fabriek om deze synergie te verbeteren en daarmee de output structureel te verhogen? Vraag dan een vrijblijvend strategiegesprek via de website aan.