Hoe je hardnekkige patronen in jouw organisatie snel moeiteloos doorbreekt.

Blijft jouw organisatie alsmaar in dezelfde cirkeltjes draaien? Of valt jouw organisatie, ondanks alle inspanningen, steeds weer terug in oude (gedrags)patronen? Veel organisaties worden geremd in hun groei en ontwikkeling door patronen die hun niet meer dienen. Het bijzondere hieraan is dat organisaties vaak haarfijn deze belemmerende patronen kunnen benoemen, maar dit doorbreken of veranderen blijkt zo makkelijk nog niet. Lees in dit artikel hoe je hardnekkige patronen in jouw organisatie wél moeiteloos doorbreekt.

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: stop met het doen van analyses waarom jullie doen wat jullie doen (de patronen). Dit willen analyseren leidt namelijk vooral tot allerlei verhalen en niet tot de essentie. Waarom jullie doen wat jullie doen is namelijk geen lineair vraagstuk, zoals inhoudelijke vraagstukken (X leidt tot Y) dat wel zijn. Dit is een circulair vraagstuk. Het gaat over patronen (dus cirkels) en heeft daarom geen oorzaak, waardoor het zoeken naar oorzaken nergens toe leidt.

Denk je toch oorzaken gevonden te hebben, dan is de kans groot dat dit grote wollige termen zijn. Denk aan woorden zoal de cultuur, leiderschap, communicatie, eigenaarschap enz. Of dit nu ‘waar’ is of niet, dit soort woorden en dus verhalen leggen een organisatie lam. Naast dat deze verhalen vaak niet leiden tot verbinding, geeft het ruimte om naar elkaar te wijzen of om naar iets te wijzen waar niemand echt wat aan kan doen. Dit is tevens vaak de start van langlopende verandertrajecten die meestal geen zoden aan de dijk zetten.

Er is geen logische verklaring waarom jullie nu doen wat jullie doen. Althans, dat wat jouw organisatie nu doet, is niet meer logisch in de huidige situatie en waar je met jouw organisatie naar toe wilt. Dat valt niet te begrijpen. Echter, vroeger… of eerder… was dit wel werkbaar en dus gewenst gedrag. Dat wat jullie nu doen heeft er voor gezorgd dat jullie staan waar jullie nu staan en is daarom ergens dienend voor geweest.

Om een patroon te kunnen doorbreken, heb je eerst goed te zien waar dit ooit goed voor was. Dat is vaak uitdagend, omdat nu vooral de nadelen ervan worden ervaren. Vragen die hierbij kunnen helpen zijn: Wat heeft dit patroon / gedrag ons gebracht? Wat raken we mogelijk kwijt als we hiermee stoppen? Het is belangrijk dat je dit verhaal vindt en de waarde ervan gaat zien en erkennen.

Pas wanneer je dit verhaal gevonden hebt, ontstaat er de beweging om dit patroon te doorbreken. Dit verhaal kenmerkt zich doordat het de organisatie niet uit elkaar drijft, maar juist verbindt. Het doorbreken van een patroon is dan kinderspel. Oplossingen dienen zich dan namelijk als vanzelf aan en zijn bijzonder praktisch.

Mocht er in dit proces alsnog weerstand ontstaan, dan is het belangrijk om te kijken wat dit precies wilt vertellen. Vaak wordt er dan iets geroepen in de trant van ‘ja maar mensen houden nou eenmaal niet verandering’. Dat kan kloppen, maar er is een groot verschil tussen een groep mensen die aan iets moet wennen en een groep mensen die echt weerstand levert.

Wanneer het echt weerstand is, dan is dit een signaal dat er nog niet goed genoeg begrepen wordt waarom dat wat jullie nu doen ooit (echt) zo belangrijk was.  Door deze weerstand heen willen beuken, zorgt uiteindelijk hoe dan ook voor een terugval in oude patronen. Wat belangrijk is om te beseffen is dat het leveren van weerstand veel meer energie kost voor iemand dan om lekker mee te bewegen. Het moet voor mensen dan ook heel belangrijk zijn, wanneer ze de moeite willen nemen om weerstand te leveren. Ontdek daarom waar ze écht voor aan het ‘vechten’ zijn.

Zoals ik al zei, wanneer je het echte verhaal hebt, waarom jullie doen wat jullie doen, volgt de beweging vooruit als vanzelf. Wat misschien een utopie lijkt, wanneer je gewend bent om te leuren en sleuren om jouw organisatie echt in beweging te krijgen en te houden. Maar zo hoeft het helemaal niet te gaan. Het is een kwestie van heel goed luisteren en de beweging in jouw organisatie durven te durven. Dit vraagt om écht aanwezig zijn en diep vertrouwen hebben in jouw organisatie.

Op ons online platform vind je hier diverse tips en tools voor.