Hoe je moeiteloos meer eigenaarschap creëert in jouw organisatie.

90% van de directeuren die ik spreek willen graag meer eigenaarschap zien in hun organisatie. Hier lopen dan vaak ook allerlei plannen en trajecten voor. Alleen, het effect hiervan laat vaak te lang op zich wachten of valt keer op keer weer terug. In dit artikel lees je waarom dit zo is en wat je wél kan doen om moeiteloos meer eigenaarschap te creëren in jouw organisatie.

Waar het vaak mis gaat is dat leiders denken dat er een tekort is aan eigenaarschap in hun organisatie. Een gedachte die keer op keer bevestigd wordt als je met deze bril naar jouw organisatie kijkt. Ondanks alle voorbeelden die er zijn, is de gedachte van een tekort vooral een gedachte die voortkomt uit het onvoldoende hebben van vertrouwen in de medewerkers.

Vanuit deze gedachte ‘meer’ eigenaarschap creëren is dan ook gedoemd te mislukken. Dit sijpelt namelijk door de communicatie en aanpak heen. Zo zijn er bijvoorbeeld veel directies die heel correct roepen: “We willen meer met elkaar bereiken door minder te doen”. Tsja, wie wil dat nu niet. Hoe gelikt het er ook allemaal uit komt, de mensen op de werkvloer horen niet wat je zegt, maar voelen wat erachter zit. Zij hebben hier een messcherpe radar voor.

Wil je ‘meer’ eigenaarschap in jouw organisatie? Verander dan eerst de gedachte van:

Er is een tekort aan eigenaarschap in mijn organisatie > naar > Er is genoeg eigenaarschap in de organisatie, alleen de mensen nemen eigenaarschap op andere dingen dan die ik wil.

Vanuit deze grondhouding tewerk gaan brengt vaak al veel nieuwe inzichten en mogelijkheden.

De echte vraag is dan: Waarom nemen de mensen te weinig eigenaarschap op de dingen die jij wilt dat ze eigenaarschap nemen? Het antwoord hierop is simpel: de omgeving stimuleert dit niet. Leiders die op dit thema zelf een gebrek aan eigenaarschap hebben, zullen al snel wijzen naar containerbegrippen als de cultuur, de communicatie, oud zeer… enz. Zij zullen dit dan ook al snel vooruitschuiven met lange termijn verandertrajecten of dit uitbesteden aan consultants die met het gedrag aan de slag gaan (wat snel werkt maar ook symptoombestrijding is en dus de resultaten op den duur weer terugvallen).

De weg naar ‘meer’ eigenaarschap in jouw organisatie gaat echt via jou. Er is geen bypass. Als jij iets anders wilt zien in jouw organisatie, neem dan ook de weg via jou. Wat in jou zorgt ervoor dat het is zoals het nu is? Wat kan jij zelf doen om…? Wat kan er anders georganiseerd worden om…? Wat kunnen we anders afspreken, zodat…? Welke andere vragen kan ik stellen, zodat…? Waar mag ik meer mijn focus op leggen, om…? Etc.

Dan zal je zien dat je met relatief eenvoudige aanpassingen meer eigenaarschap creëert in jouw organisatie op de thema's die jij belangrijk vindt. Zie je nog niet wat de weg via jou zou moeten zijn voor meer eigenaarschap bij de mensen op bepaalde thema's? Dat is niet gek wanneer je onderdeel bent van het systeem zelf. Daarnaast heeft iedereen blinde vlekken. Dit hoef je dan ook niet alleen te doen. Mijn advies is: doe het samen met iemand buiten de organisatie die hierin met je meekijkt, spart en bovenal niet met je mee lult (bespaart je veel tijd en geld aan consultants of plannen die geen zoden aan de dijk zetten).

Linksom of rechtsom, uiteindelijk vraagt het om radicaal eerlijk naar jezelf te kijken. Dat is tegelijk wat dit lastig maakt. Wat hiervoor nodig is van jou? Keiharde eigenaarschap. 😉

En dat maakt de cirkel weer rond.

Benieuwd hoe jij als leider van of in een fabriek moeiteloos meer output kan creëren? Plan dan een vrijblijvend strategiegesprek in.