Welke skill je als leider moet beheersen voor moeiteloos meer output.

Moeiteloos meer output lijkt voor veel organisaties een illusie. Zeker in organisaties als fabrieken, waar harder werken al snel als middel wordt ingezet voor meer resultaat. Hoe kan dit moeitelozer? Is het een kwestie van achterover hangen en dan komt het vanzelf wel? Nee, zo werkt het ook niet helemaal. In dit artikel lees je welke belangrijke skill je moet beheersen voor moeiteloos meer output.

Om moeiteloos meer output te creëren, heb je ervoor te zorgen dat projecten, veranderingen, verbeteringen etc. (hierna projecten) precies op de juiste momenten worden doorgezet. Vaak wanneer er over doorzetten gesproken wordt, wordt er gedacht dat dit gaat om doorzetten in lastige situaties. Daar zit dan ook het bewustzijn wel op en zijn veel organisaties, zeker fabrieken (waar de mannelijke energie rijkelijk stroomt), goed in. Alleen, voor moeiteloos meer output, gelden anderen wetten. Om dit te bereiken gaat het niet om de momenten dat jouw organisatie doorzet wanneer iets lastig is, maar juist doorzet wanneer het makkelijker wordt.

Als een project de goede kant op gaat, wordt dit een minder lastig thema in jouw organisatie. Naast dat het project dan om minder tijd en aandacht vraagt, wordt ook de urgentie lager. De kans is groot dat er dan andere dingen opkomen die urgenter zijn (iets met de waan van de dag) en de aandacht voor het project verslapt. Dit terwijl er eigenlijk nog steeds tijd en aandacht nodig is om het project verder te laten groeien en goed te verankeren in jouw organisatie.

Wanneer jouw organisatie niet doorzet wanneer iets makkelijker wordt en terugvalt, wordt een thema vanzelf ‘opeens’ weer lastig en dus urgent. Het vervelende is alleen dat het hele momentum dat eerder ooit opgebouwd was hiervoor, nu weg is. Sterker nog, dit momentum valt dan vaak niet terug naar niveau 0, maar naar niveau -1. En elke keer wanneer je dit momentum weer laat vallen, valt deze nog een niveau lager terug.

De organisatie weer in een project meekrijgen met een thema waar jullie al meermaals mee aan de slag zijn geweest, wordt dan steeds moeilijker. Dit is vaak het moment dat organisaties aan zichzelf gaan twijfelen.

‘Hoe gaan we het nu weer doen?’

‘We zijn er al zo vaak mee bezig geweest.’

‘Hoe gaan we er deze keer draagvlak voor creëren.’

‘We doen vast iets verkeerds.’

Met een beetje pech wordt er een consultancy bureau ingeschakeld dat niet al te malse facturen stuurt en waar de consultants suède schoenen dragen met gespjes zonder functie. In de hoop dat zij met iets komen wat wél zal werken. Dit terwijl de organisatie eerder al met de juiste dingen bezig was, maar niet doorzette wanneer het beter en makkelijker werd. Een patroon dat zich gewoon weer herhaalt nadat de consultants vertrokken zijn.

Hoe je dit voorkomt? Heel saai, maar sta dagelijks even stil bij wat echt belangrijk is voor jouw organisatie. Al ben je maar 2 minuten even uit de waan van de dag. Iedereen heeft namelijk een zacht stemmetje in zich dat fluistert waar je echt mee bezig zou moeten zijn. Want je weet het wel. Wacht niet totdat dit stemmetje heel luid wordt, doordat iets ineens weer urgent is geworden. Luister naar het zachte stemmetje en kijk welke aandacht je waaraan kan geven en doe hier je acties op. Dit hoeven geen full-pull acties te zijn (die vaak nodig zijn om iets (weer) op te starten), maar vooral consoliderende acties, zodat jouw organisatie stappen blijft zetten en dus niet (te ver) terugvalt.

Moeiteloos meer output creëer je door door te zetten wanneer het makkelijk is. Daarmee voorkom je dat jouw organisatie gaat hollen en stilstaan en blijf je met elkaar op tempo. Daarnaast zorgt dit ervoor dat de lastige momenten veel minder lastig zullen zijn of nauwelijks komen. Je hoeft immers jouw organisatie niet telkens van verdiepingen onder 0 weer omhoog te trekken.

Tot slot:

The time to repair the roof is when the sun is shining. - John F. Kennedy

Veel success & enjoy the ride!

Benieuwd hoe jij moeiteloos meer output kan creëren in jouw fabriek? Plan dan een vrijblijvend strategiegesprek in via de website.